سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جنون سیگار بخش 2و3

ارسال‌کننده : احمد ابراهیم زاده در : 87/8/5 11:44 عصر

بنام خدا

امروز جمعه است و هوایی کاملاً آفتابی ، که نسیم ملایمی از پنجره های نیمه باز اتاق قهرمان داستان  به تمام زوایا وگوشه و کنار آن  می وزد .و با آنکه هوای اتاق را دلپذیر و فرحناک نموده است ، امّا برای کسی که تمام روزهای  هفته ، به استثنای تعطیلات رسمی از صبح زود تا ساعت چهار بعد از ظهر وقتش را در کارخانه و آن هم در کارهای خسته کننده و تقریباً یکنواخت صرف می کند ، نشستن در خانه کاری غیر قابل تحمّل و کسل کننده است .

اصغر آقا قهرمان داستان ، برعکس روزهای قبل که مجبور بوده است برای به موقع رسیدن به محلّ کارش ، صبح زود و بدون خوردن صبحانه ، از خانه اش خارج شود ، با خیال راحت و بدون اضطراب و البتّه با کمی بحث و دلخوری صبحانه اش را کنار خانواده اش صرف می کند . و پس از کمی استراحت  به  فکر فرو  می رود که روز تعطیلش را کجا برود و چگونه  بگذراند تا  به حساب  خودش  بیشترین بهره را از آن برده باشد . که درنتیجه صبح شنبه سرحال و با آمادگی ی بیشتر از روزهای قبل سر کارش حاضر شود .

در این فکر است  که  ناگهان زنگ  در حیاط  به صدا در می آید . در حالی که اصلاً  فکرش بجایی نمی رسد که چه کسی زنگ می زند ، هیجان زده از جا بلند شده به طرف در می رود .پس از باز کردن در ، چشمش به دوست قدیمی و بسیار صمیمی اش کاظم آقا می افتد .پس از سلام و احوالپرسی ی گرم و صمیمانه ای با او دست داده و مشتاقانه روبوسی می کند .

سپس با خوشحالی غیر قابل وصفی به مهمان عزیزش خوشامد می گوید و وی را به طرف اتاق پذیرایی راهنمایی می کند. که او هم طبق روال همیشه بدون تعارف و رودربایستی با گفتن یا... وارد  اتاق پذیرایی می شود.

اصغر آقا که از دیدن کاظم آقا از خوشحالی در پوست خود نمی گنجد ، او را به نشستن در قسمت بالای اتاق و تکّیه دادن به متکّا دعوت می کند و او هم چون خانه ی اصغر آقا را بعد از خانه ی خودش و خانه ی پدرش ، بهترین خانه ،و در حقیقت  خانه ی سوّمش می داند ، بدون تعارف همانجایی که به وی گفته می شود، می نشیند .

اصغر آقا نیز طبق قرار و مداری که سالهاست با کاظم آقا دارند ، و سیگار را بهترین مورد پذیرایی برای یکدیگر می دانند ،برای آماده کردن سیگار و زیرسیگاری شروع به جستجو در گوشه و کنار اتاق می کند .و با اینکه آنها را قبلاً خودش در جایی قرار داده است ،چون از شدّت خوشحالی دست و پایش را گم کرده و موفّق به پیدا کردنشان نمی شود ، ناچار با صدای بلند و تحکّم آمیزی از همسرش زری خانم که در اتاق دیگری مشغول خیّاطی است ، می خواهد که برایش سیگار و زیر سیگاری را پیدا کند .

همسر اصغر آقا که متوجّه ورود کاظم آقا می شود ، با این احساس که به زودی اتاقشان پر از دود و دم خواهد شد ، با قیافه ای گرفته و ناراحت ، وارد اتاق پذیرایی می شود و  پس از یک سلام آهسته و بدون خوشامدگویی ، سیگار و زیر سیگاری را پیدا کرده و جلویشان می گذارد.

کاظم آقا با چهره ای خندان از زری خانم تشکّر می کند .

ولی زری خانم با چهره ای  اخم آلود و غرغر کنان در حالی که با خود می گوید : باز بساط  دود و دم برقرار شد ، خانه ی خراب شده ی ما باید همیشه پردود و سیاه باشه ،از اطاق خارج می شود .

کاظم آقا که از حرفهای زری خانم  ناراحت شده است،ابتدا از برداشتن سیگار خود داری  می  کند  .   

اصغر آقا با این که از شنیدن غرغرهای همسرش ناراحت و سرخ و سفید شده است، ولی ظاهراً به روی خودش نمی آورد و با لحنی ملایم وچهره ای متبسّم با خونسردی خطاب به دوستش می گوید : اون عادت داره از این حرفا بزنه ، ولی منظور خاصّی  نداره . تازه اگه هم منظوری داشته باشه ، به اون چه ربطی داره  که به سیگار کشیدن ما دخالت کٌنه . اون که درک نمیکنه سیگار کشیدن  مخصوصاً کنار دوستان خوب و صمیمی چه لذّتی داره .

.و نیز پس از مکثی کوتاه با قیافه ای حق بجانب به حرفهایش ادامه داده و می گوید : به عقیده ی من هر کسی که سیگار نکشه ،از دنیا هیچ چی نفهمیده .چون سیگار بهترین سرگرمی یه که در هر لحظه و در هر جایی  میتونه خلاء اوقات فراغت انسان رو پرکٌنه .

سپس با اصرار زیاد  کاظم آ قا را وادار می کند که سیگاری بردارد وبکشد .

کاظم آقا پس از کمی ناز و تعارف سیگاری برداشته و در حالی که مشغول کشیدن آن شده است ، متفکّرانه آهی می کشد .و سپس دستش را روی شانه ی اصغر آقا گذاشته ، خطاب به وی می گوید :اصغر ، تو در کشیدن سیگار و تعریف این مادّه  ی پرضرر و بی خاصیّت  از من هم  جلو زده ای و دو آتشه تر شده ای . بابا سیگار این قدر هم  که  تو می گی آش دهن سوزی نیست. با این که  بعضی وقتا  به ما سیگاری ها خوب می چسبه و مزه می ده ،امّا در مجموع چیز خوبی نیست . من که تصمیم گرفته ام کم کم کنار بذارمش .  مخصوصاً الآن که مریض هم شده ام  و بعضی وقتها احساس می کنم گلوم میسوزه و سر معده ام خیلی  درد می کنه و تیر می کشه.  می ترسم  این سیگار کشیدن ها آخر کار دستم بده.  بعضی وقت ها با خودم میگم ، مگه گلوی من دودکش بخاری یه که هر روز این همه دود داخلش می فرستم . ولی متأسّفانه هر وقت تصمیم می گیرم این لعنتی رو ترک کنم ،تا چشمم به قیافش می افته ، مخصوصا  وقتی  می بینم  کسی اونو با تفنّن و لذّت می کشه ،هوسم می کنه و فوراً یک نخ سیگار دود می کنم  ،و تا تمومش نکنم اعصابم آروم نمی گیره .

 اصغر آقا نیز در تأیید قسمتهای آخر حرفهای کاظم آقا می گوید : اصلاً نمی دونم چه سرّی یه که آدم از هر جا که دقدلی داره ، دلش می خواد سر سیگار خالی کٌنه . مثل اینکه این سیگار سپر همه ی بلاهای زندگی یه . به عقیده ی من این یک نعمتی یه که خیلی از مردم قدرشو  نمی دونن .

 همسر اصغرآقا که حرفهای غیر واقعی و احساساتی ی شوهرش را می شنود ، طاقت نیاورده و در حالی که سینی ی کوچکی را که در آن دو استکان چای پر رنگ و یک قندان کوچک استیل پر از قند به چشم می خورد ، در دست دارد  به اطاق جلو آمده آن را جلوی شوهرش وکاظم آقا می گذارد .

سپس ابتدا خطاب به شوهرش می گوید : اصغر آقا این قدر اشتباه نکن . تو با سیگار کشیدن در حقیقت دقدلی تو سر خودت در می یاری ، نه سر سیگار . چون با این کارت فقط  به جان و مال خودت  ضرر می زنی .

 بعد از آن هم خطاب به کاظم آقا می گوید :کاظم آقا شما رو بخدا سیگار رو ترک کنین ، چون هیچ فایده ای  براتون  نداره .خلاصه از ما گفتن و از شما نشنیدن . باشه که روزی پشیمون بشین .

اصغر آقا که از طرز حرف زدن همسرش ناراحت شده و از نصیحت های  دلسوزانه ی او به غرورش بر خورده ، در حالی که چپ چپ به او نگاه می کند ، با ناراحتی و پرخاش کنان  می گوید :هنوز که خیلی ناراحت نشده ام و بهت هیچ چی نگفته ام ، ساکت باش و برو دنبال کار خودت .

ولی کاظم آقا به عنوان تشکّر به زری خانم می گوید :دست  شما  درد نکنه که به خاطر چای منو شرمنده کردین .

زری خانم هم با گفتن : اختیار دارید من کاری نکردم و نیز با دلخورشدن از حرفهای شوهرش سریعاً به  اتاق خودش برمی گردد .

پس از این جریان کاظم آقا به اصغر آقا  می گوید : همسرت راست می گه .اگه ما اراده نداریم سیگار رو ترک کنیم ، دلیل نمی شه که بگیم چیزی خوبی یه .

 اصغر آقا با شنیدن این حرف غیر منتظره ، با چهره ای بر افروخته و متعجّب در جواب دوستش می گوید : کاظم آقا این جور حرف زدن یعنی چی ؟ مگه خودت  برای من یکسره از سیگار تعریف نمی کردی ؟ مگه تو نمی گفتی سیگار از دو قسمت جواهر درست شده ، قسمت سفیدش طلای سفید و قسمت زرد ش طلای زرده  و هر کی سیگار  بکشه واقعاً مَرده ؟.

کاظم آقا از شدّت شرمندگی نسبت به طرز فکر و حرفهای قبلی اش رنگش سرخ شده و با لبخند تلخی حاکی از شرمساری می گوید : بابا ما دیوونه بودیم . از روی احساسات  یک چیزایی می گفتیم . ولی الان آرزو می کنم که بتونم هرچه زودتر سیگار رو کاملاً ترک کنم .همیشه با خودم می گم که ای کاش از اوّل سیگار نمی کشیدم .

اصغر آقا می گوید :کاظم آقا خودتو  به کوچه ی علی چپ نزن ، روی حرفایی که می زدی ثابت باش . یکی از علامتهای مردانگی ، یکرنگی و داشتن اراده و ثابت بودن در عقیده یه ،که متاسّفانه در تو سست شده . و حرفات محافظه کارانه و مصلحتی شده . ولی من برخلاف تو فعلاً قصد ندارم از کشیدن سیگار دست بکشم .و با اطمینان میگم که تا حالا هم ضرری ازش ندیده ام که ترکش کنم .  ّ فقط  یک مقدار ضرر مالی داره ، ولی  نفعش خیلی بیشتر از ضررشه . بالاخره هر خوراکی و وسایل تفریحی خرج داره ،که البتّه سیگار هم خوراکی یه، هم تفریحی و هم یک سرگرمی ی سالمه. چون اوّلاً وقتی آدم سیگار می کشه ،میلش به غذا کم می شه که همین باعث صرفه جویی در مصرف غذا میشه . در ثانی سرگرم و بی خیال میشه و احساس آرامش میکنه .که این هم از جنبه ی  تفریحیش .

در ضمن کاظم آقا اینو هم  بهت بگم که من خواصّ زیادی برای سیگار کشف کرده ام که شاید تو هم ندانی و حتّی خیلی از سیگاریهای حرفه ای و دو آتشه هم  بهش پی نبرده باشن .

کاظم آقا با لبخند تمسخرآمیزی ازاصغرآقا می پرسد  : بگو ببینم چه خواصّی برای سیگار کشف کرده ای که من خبر ندارم؟

 اصغر آقا می گوید : پس با دقّت گوش کن ، تعداد خواصّی را که میگم ، یکی یکی بشمار .

 کاظم آقا می گوید : باشه  سراپا گوشم .تو بگو ، من هم همه رو می شمارم .

 اصغر آقا با قیافه ای جدّی و حق بجانب و با لحنی قاطع شروع  به شمارش میکند و  می گوید : اوّلاً- یک سرگرمی مدل بالا یه ، دوّماً- باعث صرفه جویی در خوراک می




کلمات کلیدی :

<      1   2   3   4   5   >>   >